ELS DEBATS A LA CLASSE DE FILOSOFIA

dissabte, de juny 04, 2016

Treballar el debat a les aules de filosofia sempre ha estat un gran repte degut a la massificació de les aules. Es temptador cedir a la comoditat de no repensar com fer possible aquesta experiència però també ho és el renovar els orígens del pensament filosòfic a l'aula, convertir-la en una àgora i facilitar a l'alumnat l'experiència del diàleg filosòfic i de la ciutadania al seu estat més pur i originari. 

Enguany ha estat la culminació de l'estudi sobre la importància d'aquesta activitat humana i la seua utilitat actual a través fonamentalment de la lectura de la Introducció de La utilitat de l'inútil de Nuccio Ordine. Aquests coneixements filosòfics i l'anàlisi de l'argumentació han estat el punt de partida de la preparació del debat al voltant de l'etern tema de l'eliminació de les Humanitats als estudis de batxillerat i especialment de la Filosofia. 

Hem utilitzat com a elements metodològics la tècnica del role-playing, la coavaluació dels grups d'experts i l'experiència de participació en la Lliga de debats de la Universitat de València, de la qual hem adaptat la dinàmica a les restriccions de la durada d'una classe (exposició-defensa, crítiques, rèpliques i refutacions, conclusió final)

El punt de partida ha estat la simulació d'una reunió al Ministeri d'Educació de les famílies, els estudiants, les associacions de mestres de filosofia i els sindicats.  Hem realitzat dos debats en cada grup classe de tal manera que cada vegada sols intervenia la meitat del grup i la resta era el jurat que avaluava a través d'una rúbrica mentrestant com els seus companys i companyes de rol el desenvolupaven. 

El material de l'alumnat està disponible en Els treballs i els dies, el nostre bloc de l'assignatura. 

Ací teniu una petita mostra fotogràfica de l'experiència. Disculpes a l'alumnat de 1B per ser els primers i no tenir previst fer aquest recull.

You Might Also Like

0 comments